default_mobilelogo

AD: Chessity

adver chessity

Behaalde Chessity diploma's

Chessity-diploma's seizoen 2020-2021
Aantal
pion 0
paard 0
loper 0
toren 0
dame 0
koning 0
pion-2 0
paard-2 0
Totaal 0
   
Seizoen 2019 - 2020  30
Seizoen 2018 - 2019  70
Seizoen 2017 - 2018   99
Totaal over alle seizoenen 199

Voor de komst van met name de digitale hulpmiddelen voor schaakonderwijs had Nederland ook al een lange historie met uitstekende schaakmethoden. De meest bekende was/is de zogenaamde "Stappenmethode" een door Cor van Wijgerden ontwikkelde methode die ook in het buitenland veel wordt gebruikt. Deze methode maakt gebruik van werkboekjes met opgaven en heeft hierdoor een wat meer schools karakter. Veel schaakinstructeurs zijn opgegroeid met deze methode en gebruiken deze zowel bij hun schaakclub als daarbuiten. Het is naar mijn mening schaaktechnisch gezien een uitstekende methode, maar vooral geschikt voor gebruik door goede schaakinstructeurs en gemotiveerde jeugdige schakers/schaaksters maar daarmee meer geschikt voor gebruik bij een schaakclub dan in het basisonderwijs. Deze methode vereist ook van degene die de schaaklessen verzorgt dat hij/zij over zowel voldoende schaakkennis als over didaktische kwaliteiten beschikt voor de doelgroep.

In een periode van sterk dalende ledenaantallen besloot de schaakbond actie te gaan ondernemen richting de basisscholen en het streven werd om veel schaakinstructeurs op te leiden die dan op de basisscholen de schaaklessen zouden kunnen verzorgen. Zoals ik al eerder schreef heb ik nooit geloofd in dit hele idee. Een schaakinstructeur met een paar uurtjes uitleg over didactiek is daarmee niet geschikt om een hele groep op een basisschool schaakles te geven. Maar daarnaast is het natuurlijk ook een simpel rekensommetje dat uitwijst dat het zeer onwaarschijnlijk is dat je zoveel mensen vindt die schaakinstructeur willen worden en tevens overdag beschikbaar zijn voor basisscholen. Tot slot is de lesmethode die de schaakbond het meest promoot, "de Stappenmethode", naar mijn mening niet de meest geschikte voor basisscholen.

Toen een aantal jaren terug Chessity zich sterk ontwikkelde en meer voet aan de grond kreeg in het basisonderwijs was de schaakbond korte tijd enthousiast. Er werd mee gelift op het succes van Chessity en iedere leerling die op school met Chessity aan de slag ging werd een scholierenlid van de schaakbond, zo kon er ineens een grote stijging in het aantal jeugdleden worden getoond. Het mereldeel van deze kinderen leerde/speelde echter alleen schaken op school en speelde niet bij een schaakclub en wist ook vaak niets van een lidmaatschap van de schaakbond. Deze hele constructie viel met de komst van de aangescherpte AVG regels weg en de schaakbond stopte daarop ook de samenwerking met Chessity.

In plaats van een bestaand en bewezen leermethode, zoals Chessity ondertussen is, te omarmen en ze op alle mogelijke manier te helpen bij het bereiken van basisscholen om zo zoveel mogelijk leerlingen in aanraking met schaken te laten komen besloot de schaakbond een geheel ander pad te gaan bewandelen. Ze besloten dat te doen wat in hun statuten staat: "3.1 De KNSB stelt zich ten doel de beoefening van de schaaksport in Nederland te stimuleren, in stand te houden en uit te breiden." Een in mijn ogen nog steeds opmerkelijke regel en naar mijn mening tevens een enorme fout. De schaakbond beseft blijkbaar nog steeds niet dat er alleen schaakSPORT kan bestaan als er voldoende belangstelling is voor het schaakSPEL. Maak voldoende kinderen enthousiast voor het schaakspel en er zullen, net als bij alle andere activiteiten en sporten, er altijd een aantal zijn die het zo leuk vinden dat ze lid van een schaakclub willen worden en de schaaksport willen beoefenen. Maar om dit te bereiken moet je tevens beseffen dat het leren en genieten van het schaakSPEL een andere aanpak en leermethode vraagt dan die voor de schaakSPORT.

De schaakbond koos echter, zoals ik al zei, voor een ander pad en besloot in zee te gaan met het wereldwijd grootste schaakplatform "Chess.com". Deze niet-nederlandse onderneming heeft ook een platform voor kinderen onder de naam "Chesskids.com". Er werd door de schaakbond een eigen website gemaakt met de naam "Schaakmatties" en door een leuke deal met Chess.com kon het lidmaatschap tegen een lagere prijs worden aangeboden. De leeromgeving van Chesskids is echter niet geheel nederlandstalig, zo zijn de video's allemaal engelstalig. Tevens is de structuur van de lessen in Chesskids nooit ontworpen met basisscholen in gedachte en daardoor ook veel minder geschikt hiervoor. Schaakmatties is vooral bedoeld om schaakpartijtjes en toernooitjes te spelen en dat doet het uitstekend.

De reden waarom ik dit alles hier vertel is omdat zowel Chessity als Schaakmatties (lees: de schaakbond) scholen benaderen om leerlingen aan te melden voor hun platform. Tevens kunnen leden van schaakclubs de school benaderen en gebruik willen gaan maken van de Stappenmethode of een geheel zelf bedachte methode. Zonder enige achtergrond informatie over de diverse leermethoden is een goede keus lastig te maken voor een school. 

Mijn advies:

Als een school onder schooltijd, dus als onderdeel van het reguliere lesaanbod, schaakles wil gaan aanbieden dan zou ik starten met Chessity én met gewone schaaksets. Op deze manier kan iedere leerling in eigen tempo leren schaken en zijn/haar eerste echte schaakpartijtjes en toernooitjes spelen. Tevens kan op deze manier de leerkracht (ook als hij/zij niet kan schaken) zijn/haar aandacht richten op de begeleiding van de leerlingen. Leerlingen die eenmaal kunnen schaken en erg enthousiast zijn kunnen daarna of daarnaast Schaakmatties gaan gebruiken om zo meer wedstrijdjes en toernooien te kunnen schaken en kennis te maken met de schaaksport.