Schoolschaken

Schaken in of na school?

Een van de eerste vragen die beantwoord moet worden is of het schaken tijdens de reguliere lestijden zal plaatsvinden, of dat het een na-/buiten-schoolse activiteit is. Dit is niet een goed of fout vraag want beide opties hebben hun voordelen. Tijdens de reguliere lesuren is het vaak een leuke aangename onderbreking van de normale lessen, terwijl na school het voordeel kan hebben dat alleen degene komen die ook echt zin hebben.

In belangrijke mate heeft het antwoord ook te maken met de volgende vraag ...

Wie geeft schaakles op school?

Er moet natuurlijk wel iemand zijn die schaaklessen kan geven en/of begeleiden. Wanneer er schaaklessen worden gegeven wordt dus in belangrijke mate bepaald door het beschikbaar zijn van een dergelijke persoon of personen.

In mijn ogen zou het het mooiste zijn als de eigen leerkracht de kinderen schaken kon leren. De leerkracht kent de kinderen en de kinderen kennen hem/haar en, niet onbelangrijk, de leerkracht heeft de benodigde didactische vaardigheden. Schaken leren aan kinderen maakt echter nog geen onderdeel uit van de kennis en vaardigheden die aankomende leerkrachten leren op de PABO. In de praktijk wil dit dus zeggen dat de schaaklessen vaak door een ander worden gegeven. Dit kan iemand zijn van een plaatselijke schaakvereniging, een professionele schaakinstructeur, een enthousiaste ouder of een andere vrijwilliger.

Als iemand anders dan een leerkracht de schaaklessen geeft komen nieuwe aandachtspunten naar voren, alleen enthousiasme is immers niet voldoende als je les gaat geven aan een groep kinderen. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk om te weten of de betreffende persoon voldoende didactische vaardigheden bezit en in staat is om een grotere groep kinderen te begeleiden. De antwoorden op deze vraag bepalen mede de rol van de eigen leerkracht.

Zeker bij kinderen die net beginnen met schaken zijn voor de degene die hen schaken leert didactische vaardigheden veel belangrijker dan het hebben van veel schaakkennis. 

Een goede oplossing kan in veel gevallen dus zijn om de schaaklessen te laten verzorgen door de combinatie van eigen leerkracht en iemand anders. Een welwillende leerkracht kan op deze manier ook heel snel leren om zelf schaaklessen op beginnersnivo te geven.

Professionele schaakinstructeur

Een school kan diverse redenen hebben om een beroep te doen op een "professionele schaakinstructeur" in plaats van bijvoorbeeld een eigen leerkracht, enthousiaste vrijwilliger of ouder. De school betaald dan voor het laten verzorgen van het schaakonderwijs en mag daar dus ook kwalitatief goed onderwijs voor terug verwachten. In mijn rol als professioneel schaakinstructeur zal er vrijwel altijd eerst een kennismaking en informatief gesprek plaatsvinden. Als de school al zeker weet dat het met schaakonderwijs aan de slag wil kan een dergelijk eerste gesprek ook eventueel worden gecombineerd met een geheel gratis verzorgde demonstratie van de lesmethode Chessity.

De verdere aanpak wordt in overleg bepaald en kan bestaan uit het geheel verzorgen van het schaakonderwijs op uw school, maar ook uit het begeleiden en trainer van uw eigen leerkrachten en/of ouders. Dit laatste is zeker met gebruik van Chessity als leermethode heel goed mogelijk.

Neem geheel vrijblijvend Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.op als u eens van gedachte wilt wisselen over de mogelijkheden voor uw school.  

chessqueens